For en stund siden var vi i Gent, en liten by ca. 30 min fra Brussel. Og jeg ble nesten litt forelsket i dette stedet. Det var en utrolig god atmosfære der, og det virket som om folk koste seg skikkelig. Og det stod det faktisk i alle turistbrosjyrene også. At de som bor her er stolte av byen sin, og at de har det bra her.
Noe som gjorde stemningen så bra var at det ikke var noen biler i sentrum! De hadde parkeringshus i en viss radius fra sentrum, og i hovedgatene var det bare trikker, syklister og folk som tuslet rundt. Tenk om vi hadde fått til det i Oslo!
En annen bra ting med Gent er jo all den fantastiske arkitekturen. Vi gikk rundt og måpte. Det var ingen ende på det. Det ene bygget etter det andre. Tre Nidarosdomer på rad og rekke.
Gent er en studentby, og de sier at dette er en studentby der studentene blir boende. Og det kan jeg godt forstå.
Ta en tur til Gent hvis du skal til Brussel!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar